Tuesday 21 May 2013

ULASAN KARYA AGUNG

ISU YANG DIBANGKITKAN OLEH PENGARANG
Hikayat Merong Mahawangsa Hikayat Merong Mahawangsa merupakan salah satu karya agung yang meninggalkan kesan yang mendalam sehingga ke hari ini. Hikayat ini banyak menceritakan tentang sejarah perkaitan negeri Kedah dengan Siam. Pemerintahan oleh negeri Kedah kepada Siam apabila Raja Seri Mahawangsa (Raja Kedah yang ketiga) mendapat berita kekanda sulungnya Raja Siam mendapat putera. Terus raja Kedah memerintahkan supaya tradisi menghantar bunga emas itu diteruskan hingga ke akhir zaman setiap kali mendapat putera.

MEMBICARAKAN KARYA AGUNG

 Sebelum kedatangan Islam, agama Hindu atau Buddha telah lama bertapak di dalam kehidupan masyarakat di Kepulauan Melayu.Kedatangan Islam dikatakan telah memantapkan keseluruhan pandangan Semesta Melayu. Kedatangan Islam telah memberi impak yang besar dalam kehidupan masyarakat Melayu termasuklah dari segi budaya, amalan dan kepercayaan.
Nilai-nilai yang menjadi asas kepada tamadun Melayu berteraskan kepada nilai-nilai agama Islam. Kesemua nilai tersebut berkait rapat dengan konsep iman yang terdapat dalam agama Islam. Nilai asas ini boleh dilihat dalam ungkapan-ungkapan Melayu seperti peribahasa, perumpamaan dan pepatah-pepatih.
  1. Kepercayaan kepada Allah S.W.T

Maka sabda Nabi Allah Sulaiman, “Hai segala-gala raja-raja…dalam empat perkara ini hendaklah jangan sekali-kali ditentukan, jikalau tiada dengan dengan janji daripada Tuhan alam. Pertama rezeki, …keempat, perkara perceraian yang sudah sampai waktu, saat harinya, tiada akan dapat hendak menantikan esok harinya, tiadalah boleh, melainkan dengan sekaliannya itu pun dengan janji-Nya jua.”
                                                               (Hikayat Merong Mahawangsa, hlm 23)

Pada mulanya burung geroda ingin menghalang rombongan untuk menyatukan puteri raja Benua China dengan anak raja Rom. Burung geroda menyerang bahtera yang membawa anak raja Rom sehingga hancur. Walaupun berbagai dugaan yang menimpa anak raja Rom namun akhirnya mereka dapat disatukan jua. Nabi Allah Sulaiman menasihati para pengikutnya berkenaan empat perkara dalam Islam yang tidak dapat diubah kerana telah ditentukan oleh Allah S.W.T. iaitu rezeki, perkara yang memutuskan rezeki, jodoh dan pertemuan dan perceraian yakni kematian. 

2.Ketaatan kepada raja dan pemimpin. 

Menghormati raja dan pemimpin merupakan perilaku atau perkara yang sudah diamalkan sejak dahulu lagi sehinggalah sekarang. Sehinggakan, sesiapa yang ingkar akan perintah raja akan dikenakan tulah iaitu kehidupan mereka akan sengsara atau mendapat nasib yang buruk. 
Maka sembah Raja Merong Mahawangsa, “ Baiklah, tuanku, barang yang dititahkan itu patik kerjakan, tuanku.”
                                                               (Hikayat Merong Mahawangsa, hlm 7)

Raja Merong Mahawangsa telah menerima tugas yang diberikan oleh raja Rom dengan senang hati. Arahan yang diberikan oleh raja Rom agar Raja Merong Mahawangsa pergi ke Benua China untuk menggantikannya dan menyampaikan hasratnya untuk mengahwinankan anakandanya dengan puteri raja Benua China. Hal ini menunjukkan bahawa, sikap Raja Merong Mahawangsa yang menerima tugas yang diberikan membuktikan bahawa beliau merupakan seorang yang taat kepada raja dan pemimpin.
Menghormati ibu bapa dituntut dalam Islam kerana kedudukan, martabat dan kemuliaan ibu bapa sangat istimewa serta tinggi sekali sehinggakan ibu bapa adalah yang kedua perlu dihormati selepas yang Maha Pencipta. Raja Merong Mahapudisat digambarkan sebagai seorang yang taat kepada perintah ayahnya, Raja Merong Mahawangsa untuk menempatkan anak-anaknya di beberapa buah tempat supaya dapat mendirikan kerajaan baru. Perkara ini dapat dilihat pada halaman 37.


Setelah didengar oleh Raja Merong Mahapudisatn sembah menteri itu, lalu ia bertitah kepada menterinya, “Jikalau demikian hendaklah saudara kerahkan segala kaum gergasi himpun sekaliannya dan panggil … , kita beri ia pergi bersama-sama anak kita…
                                                               (Hikayat Merong Mahawangsa, hlm 37)
Raja Merong Mahapudisat segera menitahkan pembesarnya untuk menyediakan keperluan serta askar pengiring untuk anakandanya berhijrah ke tempat lain bagi membuka penempatan baru. Raja Merong Mahapudisat dilihat sebagai seorang yang sangat taat kepada perintah ayahandanya. Beliau segera melakukan suruhan ayahandanya setelah diingatkan oleh pembesarnya.

3. Berpegang teguh kepada adat resam
Masyarakat Melayu berpegang teguh kepada adat tradisi seperti dilihat dalam amalan hidup seharian. Orang Melayu amat menjaga adat resam termasuklah pantang-larang dan adat istiadat yang diwarisi dan diamalkan sejak turun-temurun.


setelah sudah dibaca surat itu lalu sama duduk sekaliannya itu berjabat tangan. Maka raja China pun menyorong puannya sirih persantapan pada Raja Jin Harman Syah, katanya, “Makanlah sirih hai saudaraku Raja Harman Syah,”serta menyuruh keluar ia itu.
                                                               (Hikayat Merong Mahawangsa, hlm 26)

Sirih dan pinang berperanan penting dalam upacara, adat resam dan budaya semasa, masyarakat Melayu etika itu. Dalam petikan di atas adat makan sirih digunakan ketika menyambut tetamu.

4. Memuliakan yang tua
Maka sahut anak raja Rom itu dengan perlahan-lahan, “ Hai ibuku, bahawa dengan sesungguhnya beta ini manusia juga. Betalah anak raja Rom, hendak pergi kahwin dengan puteri anak raja Benua China dengan beberapa buah bahtera…

                                                               (Hikayat Merong Mahawangsa, hlm 16)

Walaupun anak raja Rom dalam keadaan sakit setelah bahteranya di musnahkan oleh burung geroda, beliau masih lagi mampu mengucapkan kata-kata yang bersopan kepada Mak Inang. Malahan beliau membahasakan ibu kepada Mak Inang.

5. Bertimbang rasa
Orang Melayu sentiasa mengutamakan perasaan orang lain dalam pelbagai keadaan
Maka mak inang tuan puteri itu pun terlalulah belas kasihan hatinya mendengarkan hal anak raja Rom itu lalu ia pun kembali pada tuan puteri persembahkan hal itu sekalianya dengan suka tertawanya.
(Hikayat Merong Mahawangsa, hlm 17)

Kesimpulannya, dalam Hikayat Merong Mahawangsa yang telah dikaji dan diperkenalkan oleh Siti Hawa Haji Salleh ini banyak mempunyai nilai melayu yang tersembunyi. Malahan, setiap penulisan sejarah tradisional Melayu, mereka kebanyakkannya hendak  menggambarkan cara hidup dan pemikiran masyarakat yang melahirkannya dengan jelas. Dalam Hikayat Merong Mahawangsa ini, banyak memperkatakan tentang nilai melayu yang tinggi yang ingin disampaikan kepada pembaca agar pembaca dapat mencontohi nilai tersebut.

ASPEK KEBAHASAAN
Hikayat Merong Mahawangsa dikategorikan  dalam prosa berbentuk cerita atau sejarah. Setelah Raja Mahawangsa masuk Islam, pengaruh agama Islam menjadi lebih besar lagi menyelinap ke segenap kehidupan kehidupan rakyat Kedah.Maka tidak hairanlah jika penulisan manuskrip yang digunakan pada abad itu menggunakan aksara Arab-Melayu.
Selain aksara Arab-Melayu, beberapa istilah yang digunakan dalam manuskrip juga memaai nama yang memuatkan simbol-simbol Islam. Penggunaan kata sultan untuk sebutan raja juga merupakan pengaruh dari bahasa Arab.
Hikayat ini juga masih banyak pengaruh bahasa Arab dalam manuskrip ini. Beberapa teks Arab tampak berhampuran dalam setiap teks kalimat-kalimatnya. Ada istilah 'alim' dalam bahasa Melayu bererti orang berilmu. Selain itu terdapat juga istilah seperti fakir, hadzirdan banyak lagi.





No comments:

Post a Comment