ESTETIKA LUARAN
- · Maksudnya ialah nilai-nilai keindahan visual.
ESTETIKA LUARAN
DALAM PANTUN MELAYU: BINGKISAN PERMATA
a)
Pantun terdapat dalam
keadaan berpasangan dan berangkap.
Terdiri
daripada pantun dua, empat, enam dan lapan rangkap.
·
Contoh pantun dua kerat
Siakap,
senohong, gelama, ikan duri
Bercakap
bohong lama-lama mencuri.
(Pantun
Melayu, hlm. 47)
·
Contoh pantun empat
kerat
Anak
Cina main gelombang
Nampak dari Tanjung Jati
Tuan umpama
bunga yang kembang
Sentiasa hidup di dalam hati.
(Pantun
Melayu, hlm. 5)
·
Contoh pantun enam
kerat
Kemili
berjunjung naik
Datang selingkar jatuh ke lubuk
Jerangkan air di pangkal titi
Saya berdiri sudah nak
naik
Berilah tikar saya nak duduk
Berilah air pembasuh kaki.
(Pantun
Melayu, hlm. 87)
·
Contoh pantun lapan
kerat
Buat
bangsal di tengah hutan
Tebaslah hutan buat halaman
Di tepi halaman menanam kandis
Diselang dengan pokok papaya
Biarlah sabar dengan
perlahan
Itulah tanda tuan beriman
Tidak
patah digoncang iblis
Akhirnya tuan menang berjaya.
(Pantun
Melayu, hlm. 82)
b)
Pantun mengekalkan pola
rima a-b-a-b pada kedudukan akhir.
Tetapi,
terdapat juga pantun berima a-a-a-a.
·
Contoh pantun berima
a-b-a-b
Air dalam bertambah
dalam
Hujan di hulu belum teduh
Hati dendam bertambah
dendam
Dendam dahulu belum sembuh.
(Pantun Melayu, hlm. 453)
·
Contoh pantun berima
a-a-a-a
Ada seekor si burung
pucung
Kaki panjang ekornya kontong
Janganlah awak nak
tunjuk sombong
Itu binatang bernama sotong.
(Pantun Melayu, hlm. 53)
c)
Terbahagi kepada dua
unit, iaitu unit pembayang atau sampiran dan unit maksud.
Lazimnya,
kedua-dua unit ini mempunyai hubungan sama ada hubungan langsung atau hubungan
simbolis, iaitu melalui penggunaan unsur-unsur simbolisme.
d)
Penggunaan unsur-unsur
retorik
Selain
menekankan aspek perlambangan atau simbolisme, penggunaan unsur-unsur majaz,
metafora, simili, personafikasi, hiperbola dan lain-lain juga turut ditekankan.
Penggunaan unsur-unsur ini berkaitan pula dengan aspek hubungan makna antara
pembayang dengan maksud sama ada secara langsung mahupun tidak langsung.
Limau purut
jatuh ke lembah
Tiba di lembah tumbuhlah duri
Pinang mengadap sirih
menyembah
Jari sepuluh menjunjung duli.
(Pantun Melayu, hlm.
11)
Jika diperhatikan pada
pantun di atas, terdapat penggunaan personafikasi. Pada baris (iii), perkataan
‘pinang’ dan ‘sirih’ merupakan benda manakala perkataan ‘mengadap’ dan
‘menyembah’ pula merupakan sifat manusia. Apabila sesuatu benda itu disifatkan
dengan sifat manusia, maka itu adalah personafikasi.
ESTETIKA LUARAN
DALAM SULALATUS SALATIN
a)
Penggunaan ayat pasif.
Ayat
pasif ini dapat dibahagikan kepada dua iaitu ayat pasif biasa dan ayat pasif
khas. Ayat pasif biasa yang digunakan adalah seperti berikut:
“Maka
diikuncinya oleh baginda pintunya peti itu
dari
dalam. Maka dihulurkan oranglah ke dalam laut.”
(Sejarah Melayu:12,
1988)
Dalam contoh ayat pasif biasa di
atas, perkataan ‘dikuncinya’ dan ‘dihulurkan’ memberikan tanda sesuatu ayat
yang diucapkan itu berbentuk ayat pasif biasa kerana perkataan tersebut bermula
dengan imbuhan “di-”. Dalam teks ini, banyak lagi penggunaan ayat pasif biasa.
Bagi menghasilkan penulisan yang menarik, pengarang cuba mempelbagaikan gaya
penulisannya agar menarik.
Dalam teks Sejarah
Melayu ini, terdapat beberapa contoh ayat yang menggunakan ayat pasif khas
sebagai intinya. Antara contohnya ialah:
“Maka
oleh Sultan Mansur Syah akan Raja Merlang
Inderagiri
dikahwinkan baginda dengan anakanda baginda
Puteri
Bakal; maka tiada diberi kembali ke Inderagiri.”
(Sejarah
Melayu: 92, 1988)
Dalam contoh yang
diberikan seperti di atas, penggunaan perkataan “oleh” menandakan bahawa ayat
tersebut adalah ayat pasif khas. Kebanyakan ayat pasif khas akan menggunakan
perkataan “oleh” ini dalam baris ayat yang digunakan.
b)
Penggunaan kata pangkal
ayat.
Kata
pangkal ayat merupakan perkataan yang digunakan dalam setiap ayat yang berada
di hadapan ayat tersebut. Antara contoh kata pangkal ayat ialah seperti ‘maka’,
‘sebermula’, ‘hatta’, ‘alkisah’, ‘syahadan’ dan ‘arakian’. terdapat juga kata
pangkal ayat ini digunakan sebagai penyambung kepada beberapa ayat. Penggunaan
kata pangkal ayat ini bertujuan untuk memisahkan perenggan dengan perenggan
yang lain. Contohnya:
“Sebermula
akan Puteri Onang Sari pun diperisteri oleh
Sultan
Mansur Syah, beranak dua orang lelaki, seorang bernama
Raja
Muhammad dan seorang lagi bernama Raja Ahmad.”
(Sejarah
Melayu:100, 1997)
c)
Penggunaan syair Arab.
Pengarang
juga telah memasukkan syair dan bidalan Arab untuk menjelaskan sesuatu atau
sebagai perbandingan.penggunaan syair atau bidalan Arab ini dalam menjelaskan
sesuatu gambaran amat berkesan dan dalam masa yang sama memberi estetika kepada
teks tersebut. Hal ini membuktikan keupayaan masyarakat Melaka menguasai seni
sastera dalam penulisan karya agung itu.
Maka
inginlah rasa baginda akan Tun Fatimah, seperti kata syair:
“Ma
yarji’u al-tarfu ‘ainnuha ‘inda ru ‘yatihi, Hatta yu’ ada
i-laiya
al-tarfa musytaqu”.
Yakni
tidak akan berkelip kelopak mata tatkala melihat dia, hingga
berkelip
kepadanya kelopak mata, makin bertambah dendam juga adanya.
(Sulalatus Salatin,
hlm. 251)
Syair
di atas dipaparkan ketika Sultan Mahnud terpegun melihat kecantikan Tun
Fatimah. Dalam syair ini digambarkan kejelitaan Tun Fatimah akan membuatkan
sesiapa sahaya yang memandangnya tidak akan berkelip mata kerana terpukau akan
kecantikannya.
d)
Pengaruh bahasa Jawa.
Antaran
contoh penggunaan bahasa Jawa adalah semasa rombongan Melaka ke Majapahit
mengiringi Sultan Mansur Syah meminang Puteri Majapahit. Sewaktu berada di
Majapahit, Hang Tuah sering dikerumuni oleh orang ramai terutamanya kaum wanita
kerana ingin manatap Hang Tuah yang gagah itu.
“Geger
wong ing panggung dene Sangka Ningrat teka penjurit ratu ing Daha”
Ertinya:
Gempar orang di atas panggungan, sebab Melihat Sangka Ningrat
datang
itu hulubalang ratu Daha.”
(Sulalatus Salatin,
hlm. 125)
Sumber diperoleh daripada:
A. Samad Ahmad, 2006.
Sulalatus Salatin: Sejarah Melayu.
Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Abdul Latiff
(Penyelenggara), 2012. Sulalatus Salatin:
Sejarah Melayu Empayar Kesultanan Melayu Melaka. Kuala Lumpur:
Balai Seni Visual Negara.
Harun Mat Piah
(pengkaji), 2001. Pantun Melayu:
Bingkisan Permata. Kuala Lumpur: Yayasan Karyawan
No comments:
Post a Comment