Sunday 19 May 2013

KONSEP KARYA AGUNG


  • Karya Agung ialah karya klasik yang telah meninggalkan kesan budaya, pemikiran, pandangan dan falsafah hidup yang berkekalan dalam ingatan bersama sesuatu bangsa dan dapat dianggap sebagai pembentuk dan cermin budaya dan tamadun bangsa yang melahirkan karya itu. Ia melambangkan keunggulan daya ciptabangsa itu untuk membentuk tradisi dan identitinya yang tersendiri. 
  • Karya Agung Melayu ialah karya yang tertulis dalam bahasa Melayu atau yang diungkapkan atau dilisankan dalam bahasa Melayu tidak kira di mana daerahnya asalkan berada di Dunia Melayu ini.Karya Agung Melayu dihasilkan dengan bentuk dan gaya bahasa  yang luar biasa, unsur-unsur pemikiran, sistem nilai dan kepercayaan.
  • Karya Agung Dunia Melayu pula bermaksud karya agung Dunia Melayu yang terdapat dalam bahasa-bahasa serumpun atau bahasa-bahasa Malayo-Polinesia yang lain. Terdapat banyak karya dalam bahasa-bahasa lain yang diiktiraf dalam bangsa berkenaan sebagai karya agung. Antaranya Nagara kertagama atau Serat Centhini yang ditulis dalam bahasa Jawa atau I la Galigo yang ditulis dalam bahasa Bugis.


No comments:

Post a Comment